2012. július 20., péntek

Kerti Patika - Ehető növények

James Wong  És itt a folytatás. Leírtam a kurkumás, gyömbéres tea másik, gyorsabb receptjét is.


II. évad 2. - Ehető növények
Zabpelyhes testápoló, reumás ízületi fájdalmakra kurkumatea (2x), vízitormás vitaminbomba leves és hagymás toroköblögető torokfájásra.

Zabpelyhes testápoló
- 3 dl víz
- 2 ek zabpehely
- 2 tk méhviasz
- 6 tk emulgeáló viasz
- 40 ml mandulaolaj (más fajta olaj is jó)
- 2 ek méz
- 2 tk c-vitamin por
- 6-12 csepp kamillaolaj
A vízben 10 percig főzzük a zabpelyhet, majd leszűrjük (csak 2 dl-re van belőle szükség), és melegen  tartjuk Egy másik lábasban összeolvasztjuk a két fajta viaszt és hozzáadjuk az olajat. Amint megolvadt a viasz, hozzáöntjük folyamatos, lassú kevergetés mellett a meleg zabpelyhes főzetet. Majd hozzáadjuk a mézet és a c-vitamin port. Aki szeretné, az cseppenthet bele kamillaolajat is.
Hűtőben 1 hónapig, fagyasztóban 1 évig is eláll.

Kurkumás tea reumára (izomfájdalomra is)
"Teh Halia" tea
- 3 db friss kurkuma gyökér, vagy 4 g szárított (antioxidáns és gyulladáscsökkentő)
- 1 db ujjnyi méretű friss gyömbér
- 2,5 dl tej
- 2,5 dl víz
- csipetnyi feketebors
- 1 tk fekete tea
-  pálmacukor (vagy barna cukor, juharszirup édesíteni)
Kesztyűben hámozzuk meg a friss kurkumagyökeret, mivel nagyon fog! Majd a gyömbért is és pépesre törjük össze mozsárban. Ehhez adjuk hozzá a feketeborst is.. Egy lábasba tesszük a pépet, tejjel és vízzel felöntjük, a tea leveleket is hozzáadjuk  és lassú tűzön 10-20 percig főzzük, amíg a folyadék kb a fele nem lesz. Ezután leszűrjük és pálmacukorral édesítjük.
Miután elkészültünk vele, érdemes egy edényből egy másikba átöntögetni többször egymás után. Először kisebb távolság legyen az edények között, majd egyre nagyobb. Így több hatóanyag oldódik ki, de nem muszáj, enélkül is hatásos. A szárított kurkuma is ugyanolyan jó.
A pép 1 hónapig áll el a hűtőben. Napi egyszer egy csésze ajánlott.

Kurkumás, gyömbéres tea gyorsabban 
A péphez:  (14 adag)
- 112 g szárított kurkuma
- 28 g szárított gyömbér
- fél tk feketebors
- 25 g fekete tea
- 140 g barna cukor
Az italhoz:  (1 adag)
- 2,5 dl tej
- 2,5 dl víz
A hozzávalókat keverjük össze, és hagyjuk állni egy napig légmentesen lezárva. Ez 14 adagra elég, így minden nap friss italt készíthetünk a pasztából. Egy adaghoz 5-6 teáskanállal hozzáadunk a tejhez és vízhez, majd lassú tűzön 10-20 percig főzzük, míg kb fele mennyiségű nem lesz. Leszűrjük és máris fogyasztható.
Hűtőben, légmentesen lezárva két hétig áll el.

Vízitormás vitaminbomba leves (3 tányér)
- 2 csokor vízitorma levél, szár (magas a vastartalma)
- 1 csokor újhagyma
-  5 db fokhagyma
- 1 db gyömbér
- 2 ek olívaolaj
- 7,5 dl zöldségleves alap
- 2 db kisebb krumpli
- 2 db körte
- só, bors
A fokhagymát és az újhagymát feldaraboljuk és a korábban felhevített olajon megpároljuk.A megpucolt gyömbért lereszeljük, vagy fokhagyma nyomón átpasszírozzuk és a levélt a lábasba nyomkodjuk. Hozzáöntjük az alaplét és beledaraboljuk a krumplit. Kevergetés mellett még 20 percig főzzük. A megpucolt, feldarabolt  körtét és a vízitormát összeturmixoljuk és nyersen öntjük bele a levesbe.
Két napig fogyasztható, vérszegénységre és vashiányra kiváló. Hetente néhány tányér ajánlott.

Hagymás toroköblögető
- 1 db hagyma (allicin - fertőtlenít, gyulladáscsökkentő, gombaölő)
- fél friss csili (fájdalomcsillapító, nyálkahártya tisztító)
- 2 db citrom leve
- 1 ek só
- petrezselyem
A hagymát és a csilit összedaraboljuk, majd hozzáadjuk a citromlét és a sót. Egy órára a hűtőbe tesszük, így kevésbé lesz csípős.  Használat után, ha egy kis petrezselymet rágunk, az elveszi a hagyma kellemetlen szagát.
Napi egyszer használjuk és minden nap frisset készítsünk!




1 megjegyzés:

  1. Köszönöm Alya!
    Nagyon örültem mikor megtaláltam a blogodat. Én is jegyzeteltem amióta csak megláttam. Kipróbáltam zabpelyhes testápolót, bár kihagytam a viaszt, emulgeálót, és a C-vitamint de így is elég meggyőző volt számomra az eredmény! Úgy itta a száraz bőröm mint szomjas gyerek a vizet :) Bár teljesen más arányban jött így ki a mézzel, és ettől ragadtam, de nem érdekelt :) Most kutatom fel a kimaradt hozzávalókat és rendszeresen fogok gyártani.
    Az egyik részben taglalja, hogy hogyan lehet illóolajat készíteni házilag, úgyhogy én is úgy csináltam nem pedig vettem. Gőz fölött az olajban kell "párolni" egy órát a kamillát vagy akármit.
    Szívesen megosztom én is ha találok valami olcsó alapanyag forrást, vagy ha megtalálom hogy lehet házilag előállítani, és én is nagyon örülnék ha te is megosztanád :)
    Köszi
    Szilvi

    VálaszTörlés